Temat: IPN - wreszcie koniec! ...ogłosić konkursu na nowego prezesa. Prezesa IPN powoływać i odwoływać ma Sejm zwykłą większością głosów; dziś jest to większość 3/5. Odwołanie prezesa, na wniosek Rady IPN, byłoby możliwe m.in. w przypadku odrzucenia jego rocznego sprawozdania przez Radę bezwzględną większością głosów. Dziś ewentualne odrzucenie sprawozdania przez Sejm lub Senat nie rodzi żadnych skutków prawnych. Kandydatów do Rady IPN wskazywałoby Zgromadzenie Elektorów, wyłaniane przez renomowane uczelnie oraz Instytuty Historii i Studiów Politycznych PAN. Spośród tych kandydatów członków Rady wybierałyby Sejm (pięciu z 10 kandydatów) i Senat (dwóch z czterech). Prezydent RP wybierałby dwóch członków spośród zgłoszonych mu przez krajowe rady sądownictwa i prokuratury. Dziś siedmiu członków Kolegium wybiera Sejm; dwóch - Senat; dwóch - prezydent. Nowelizacja... Źródło: genealogia.okiem.pl/forum/viewtopic.php?t=7264
Temat: Urząd prezydenta w Polsce (1918 - 2002) ...ustawodawstwa przyznano prezydentowi prawo do wydawania dekretów z mocą ustawy. Te z nich, które dotyczyły organizacji rządu, zwierzchnictwa nad siłami zbrojnymi i organizacji administracji państwowej pozostawały poza kontrolą parlamentu. Inne â za wyjątkiem zmian konstytucyjnych â mogły być wydawane z pełnomocnictwa Sejmu, względnie w okresie gdy Sejm był rozwiązany. Głowę państwa na 7-letnią kadencję wybierać miało Zgromadzenie Elektorów pod przewodnictwem marszałka Senatu. Ustępujący prezydent mógł w trybie prerogatyw wskazać swego następcę. W takim przypadku odbywać się miały wybory powszechne spomiędzy dwóch kandydatów: wskazanego przez prezydenta i wybranego przez Kolegium Elektorów. W przypadku gdy prezydent nie mógł sprawować urzędu, jego opróżnienie ogłaszało większością 3/5 głosów Zgromadzenie Narodowe, po czym... Źródło: historiapolski.eu/viewtopic.php?t=386
Temat: Konstytucja kwietniowa (1935) ...z prerogatyw Prezydenta Rzeczypospolitej, nie wymagają kontrasygnaty. Art. 15 (1) Prezydent Rzeczypospolitej za swe akty urzędowe nie jest odpowiedzialny. (2) Za czyny, niezwiązane ze sprawowaniem urzędu, Prezydent Rzeczypospolitej nie może być pociągnięty do odpowiedzialności w okresie urzędowania. Art. 16 (1) Wybór Prezydenta Rzeczypospolitej odbywa się w sposób następujący: (2) Kandydata na Prezydenta Rzeczypospolitej wybiera Zgromadzenie Elektorów. (3) Ustępującemu Prezydentowi Rzeczypospolitej służy prawo wskazania innego kandydata. (4) Jeżeli ustępujący Prezydent Rzeczypospolitej z tego uprawnienia skorzysta, wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej dokonają obywatele w głosowaniu powszechnym z pomiędzy dwóch kandydatów: Zgromadzenia Elektorów i ustępującego Prezydenta Rzeczypospolitej. (5) Jeżeli ustępujący Prezydent Rzeczypospolitej... Źródło: historiapolski.eu/viewtopic.php?t=133
Temat: Maj 1926. Przypomnijmy, że Zgromadzenie Elektorów to ogół urz ędników państwowych. A co do uchwalania, to zasady zmiany uchwalania zosta ły wprowadzone przez marsza łka Cara, gdy zorientował się że akurat na sali jest większość BBWRowców i ci uchwalili, że Konstytucję można uchwalić większością 11/20 . Zanim opozycja wróciła na saklę było po ptokach. Zobacz kto miał prawa do wystawiania kandydatów w tej "demokratycznej " konstytucji.... Źródło: dws.org.pl/viewtopic.php?t=1870
zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.plyanielka.opx.pl
|